Resan

Den 9 juli 2012, kl 12.00 borjade resan mot USA. Ska erkanna att jag var ganska sen med packningen och i princip borjade kvallen innan :P Sa jag var uppe till kl. 03.30 for att packa - sen vaknade jag kl. 4.00 for att fortsatta och aven fixa lite annat. Sa 30 minuters somn, haha. Men var inte trott - for uppspelt antagligen.
Klockan 6 gick bilen mot kastrup (stannade aven i Lund och sa hejda till farmor och farfar). Vid 9 motte jag Linnea och en annan tjej, Erica, som ocksa skulle med samma flyg och forberedelsekurs. Sa vi vantade tills incheckningen oppnade och sen fixade vi vaskorna och borjade ga mot kontrollerna. Efter skurar av tarar och massor av kramar sa vi hejda till vara familjer och fortsatte. vi fick platser bredvid varandra pa flyget till London, men sen satt vi helt utspritt pa det langa flyget till New York. Ganska trakigt att inte ha ngn att riktigt prata med.

Lite kul var ocksa att vi blev fragade 2 ganger, 1 pa flygplatsen och 1 nar vi steg av flyget - var vi spelade/ landslag osv xD Bade jag och Linnea hade vara Sverige-hoods sa sag kanske lite proffsiga ut, haha.

Sen nar vi stigit av planet pa Newarks flygplats sa fick vi visa lite papper osv. sen kunde vi ga ut dar en fr AuPair Care tog emot oss. Sen bar det ivag mot hotellet; Hilton i New jersey.

Vi delades in i olika rum med tre personer i varje (med de som skulle vara au pair i narliggande omrade). Jag hamnade med en tjej fran tjeckien och en fran tyskland. Dar var otroligt manga fr Tyskland btw.
Vi var sammanlagt 128 au pairer samtidigt denna veckan (de har kursen varje vecka) - vi var 127 tjejer och 1 kille. haha ;) Kanske lite kvinnodominerat yrke, eller vad sager ni :P
 
Sa i och med att vi kom till hotellet pa mandag kvall fick vi bara lite information och sen ga och lagga oss.
Pa Tisdagen borjade forberedelsekursen. Vi gick igenom olika utvecklingsstadium, beteende, sakerhet, First aid och CPR och massor massor mer under tisdagen, onsdagen och torsdagen.

Pa tisdagkvallen kom hojdpunkten ---- New York tour :D
Dock kostade den 44 dollar men det var den vard. Vi sag bl.a. wall street, Frihetsgudinnan och sjalvklart Times Square! Sistnamda var helt klart haftigast!! Alla stora reklamskarmar och allt ljus. Vi var inne pa Hard Rock Cafeeeeee :D Ganska haftigt ;)

Pa onsdagen hade vi Around The World - dag. Sa vi bar sverigetrojor och de serverade mat fran alla kontinenter. Trevligt :)

Sen pa torsdagen var det dags for ytterligare farval. Vi akte till flygplatsen och tog vara inrikesflyg. Det var bara jag som skulle till St. Louis men det var en annan au pair som akte fr gaten bredvid sa vi satt och snacka en del innan vi gick pa planen.
Jag akte i det minska plan jag nagonsin akt! Pa ena sidan var det bara 1 stol i varje rad och pa andra 2. Sa vi var inte manga pa planet. De la t.o.m. handbagaget under planet - for det fick inte plats inuti.
Det hande ngt ganska kul precis innan vi steg pa. Jag hade min sverigehood pa sa ett aldre par kom fran och fragade om jag var fr Sverige. Det visade sig att de precis varit pa semester dar i tva veckor och nu skulle aka tillbaka hem till st. Louis. Hur kul ar inte det :) Dock satt vi inte nara varandra sa vi hann inte snacka sa mkt.
Nar jag sen gick av flyget i St Louis hade jag fjarilar i hela kroppen. Var jattenervos. Men sen nar jag borjade narma mig bagageutslappen horde jag nagon skrika Elin och da sag jag vardfamiljen. Barnen var sa sota och hade kopt en st louis-nyckelring till mig. Nar vi tagit vaskorna gick vi mot bilen - som sa klart var en stor jeep - som alla verkar ha har. Nar vi kom hem fick jag traffa vardmammans pojkvan som hade tittat forbi - jattesnall. Han har 4 barn pa 4,7,10 och 11eller12 ar. Jattesota de ocksa :)
Sen var det husvisning och mina vardbarn Maleah 4 och Luna 6 visade ivrigt runt mig i huset.
Huset ar jattefint och mitt rum har en stor kabeltv sa jag blev sadar hyfsat glad :P haha. Hur manga kanaler som helst!!!

Sa detta var resan fr. sverige till St Louis - bilder kommer i separata inlagg. Sen aven om dagarna hittills i st louis saklart ;)
 
 
ha det gott // Elin
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0